イスラエル南部のベエルシェバに生まれる。8歳でマンドリンを始め、ロシア出身のカリスマ的ヴァイオリニストであるシムチャ・ナサンソンが創設・指揮するマンドリン青年オーケストラに入団。エルサレム音楽アカデミーおよびパドヴァのチェーザレ・ポリーニ音楽院でウーゴ・オルランディに師事。
クラシックのグラミー賞にノミネートされた初のマンドリン奏者で、楽器の達人としてアンドレス・セゴビアに、驚異的な技巧ではヤッシャ・ハイフェッツに例えられている。“爆発的なカリスマ性(ニューヨーク・タイムズ)を持ち、20年以上にわたってマンドリンの歴史と未来を構築、編曲作品のみならず、アナ・クライン、アヴナー・ドーマン、ジョヴァンニ・ソッリマ、ファジル・サイ等によるマンドリンとオーケストラのための協奏曲など、100曲以上のマンドリン作品の委嘱によって、この楽器のレパートリーを広げている。
ソリストとして、これまでシカゴ響、ロサンゼルス・フィル、トロント響、モントリオール響、ドイツ・カンマーフィル、サンタ・チェチーリア国立アカデミー管、リヨン国立管、イスラエル・フィル、ノルウェー放送管、読響をはじめとするオーケストラ、ズービン・メータ、ケント・ナガノ、アラン・ギルバート、オスモ・ヴァンスカ、佐渡裕、トン・コープマンを含む指揮者と共演。アスペン、ハリウッドボウル、タングルウッド、ラヴェンナ、ヴェルビエ、ルツェルン、ザルツブルク、バートキッシンゲン、ラインガウ、グシュタード、ツィナンダリなどの主要音楽祭に定期的に出演しており、シュレスヴィヒ=ホルシュタイン音楽祭、ブリュッセルのBOZAR、ドルトムント・コンツェルトハウスに“ポートレート・アーティスト”として招かれている。さらに、ボーデン湖室内音楽祭やカリフォルニアのラホヤ音楽協会ではアーティスト・イン・レジデンスを務めた。
2025-26シーズンにはイル・ジャルディーノ・アルモニコ、ザルツブルク・モーツァルテウム管、チューリッヒ・トーンハレ管、ベルリン・ドイツ響、ジュネーヴ・カメラータ、アンサンブル・レゾンナツ、バーゼル室内管、フィルハーモニア・バロック管を含むオーケストラ、ジョヴァンニ・アントニーニ、アロンドラ・デ・ラ・パーラ、ジャネット・ソレルほかの指揮者、また、クセーニャ・シドロヴァ(アコーディオン)、オメル・クライン(ジャズ・ピアノ)といったアーティストと共演、フランクフルトのアルテ・オーパー、ベルリン・フィルハーモニー、アムステルダム・ミュージックヘボウをはじめとするホールに出演する。
2023年「ビトゥイーン・ワールズ・アンサンブル」を結成。このアンサンブルは、さまざまな地域に焦点を当て、異なるジャンル、文化、音楽を探求するために立ち上げられ、活動初年度にはイベリア半島、黒海、南イタリアの伝統音楽、クラシック音楽、民族音楽が取り上げられた。
ドイツ・グラモフォンの専属アーティストとして、これまでに『バッハ』『ビトゥイーン・ワールズ』『ヴィヴァルディ』『ジ・アート・オブ・ザ・マンドリン』『協奏曲集』(オーパス・クラシック賞2024「年間最優秀協奏曲録音賞」受賞)『ソング・オブ・ザ・バーズ』をリリース。
イスラエルの弦楽器製作者アリック・ケルマン製作のマンドリンを演奏している。
写真クレジット:Stephen Pramme(2枚目)
“Here is a musician who recognises no boundaries except those of good taste, and who has the artistry to persuade listeners to follow him anywhere.” Gramophone
The first mandolin soloist to be nominated for a classical Grammy, Avi Avital has been compared to Andres Segovia for his championship of his instrument and to Jascha Heifetz for his incredible virtuosity. Passionate and “explosively charismatic” (New York Times) in live performance, he is the driving force behind the reinvigoration of the mandolin: for more than two decades he has reshaped the history and the future of his instrument, playing it in the most prestigious halls all over the world. In addition to that, Avi Avital has expanded the mandolin repertoire not only with transcriptions of various pieces, but by commissioning over 100 works for the mandolin including concertos for mandolin and orchestra by Fazil Say, Jennifer Higdon, Anna Clyne, Avner Dorman and Giovanni Sollima.
Highlights of the 2025/26 season include performances with Il Giardino Armonico, the Mozarteum Orchestra Salzburg, the Tonhalle Orchestra Zurich, the Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, the Geneva Camerata, the Ensemble Resonanz, the Basel Chamber Orchestra, the Philharmonia Baroque Orchestra, the Fuse Ensemble, the Pacific Symphony Orchestra, and a residency with the Duisburg Philharmonic Orchestra. He will be working with conductors such as Giovanni Antonini, Alondra de la Parra, Jeanette Sorrell, Anna Rakitina and Hugo Ticciati.
Avi Avital will give recitals and chamber performances with Omer Klein, Ksenija Sidorova and the Viano Quartet, and will return to the Alte Oper Frankfurt, the Berlin Philharmonie, the Muziekgebouw Amsterdam, the Elbphilharmonie Hamburg, the Kissinger Sommer and the Schleswig-Holstein Music Festival, among others.
Avi Avital’s other recent engagements include Chicago, Seattle, Toronto & Vancouver Symphony Orchestras, Orchestre symphonique de Montréal, Los Angeles Philharmonic, NDR Radiophilharmonie, Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Academy of St Martin in the Fields, Yomiuri Nippon Symphony, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, TonhalleOrchester Zürich, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI, Orchestra della Svizzera italiana, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orchestre National de Lyon, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Israel Philharmonic, and the Norwegian Radio Orchestra working with conductors such as Zubin Mehta, Kent Nagano, Alan Gilbert, Robert Spano, Osmo Vänskä, Yutaka Sado, Nicholas McGegan, Omer Meir Wellber, Giovanni Antonini, Jonathan Cohen and Ton Koopman.
In 2023, Avi Avital launched his new venture, the ensemble “Between Worlds”, with a three-part residency at Boulez Saal in Berlin and concerts, that led the musicians to in Bucharest, Frankfurt, Warsaw, Hamburg, Gstaad, Ludwigshafen and Antwerp, as well as festivals like BBC Proms, Schleswig-Holstein and Enescu. The ensemble was formed to explore different genres, cultures and musical worlds focusing on different geographical regions and in its first year featured traditional, classical and folk music from the Iberian Peninsula, the Black Sea and South Italy.
Avi Avital’s versatility has led to features as “Portrait Artist” at Schleswig-Holstein Musik Festival, BOZAR Brussels, Dortmund Konzerthaus and as Artist-in-Residence at the Bodensee Festival and La Jolla Music Society California. He is a regular presence at major festivals such as Aspen, Salzburg, Hollywood Bowl, Tanglewood, Ravenna, MISA Shanghai, Cheltenham, Verbier, Lucerne, Bad Kissingen, Rheingau Musik Festival, Gstaad and Tsinandali.
An exclusive Deutsche Grammophon artist, Avi Avital released his first album with his ensemble “Between Worlds” in 2025: “Song of the Birds” combines works by Manuel de Falla, Otar Taktakishvili and Fazil Say with traditional folk pieces in arrangements by David Bruce and others, and was acclaimed by audiences and critics alike. “Concertos” (2023), which he recorded with Il Giardino Armonico and Giovanni Antonini, features mandolin concertos by Vivaldi, Hummel, Bach, Barbella and Paisiello. This album won an Opus Klassik award in 2024 for “Concerto Recording of the Year”. His album “The Art of the Mandolin” (2020) has been received with high praise and top reviews in The Times, Independent, Gramophone, BBC Music Magazine as well as the international press. Previous recordings “Bach” (2019), “Avital meets Avital” (2017), “Vivaldi” (2015), an album of Avital’s own transcriptions of Bach concertos (2012) and “Between Worlds” (2014) also received numerous awards.
Born in Be’er Sheva in southern Israel, Avital began learning the mandolin at the age of eight and soon joined the flourishing mandolin youth orchestra founded and directed by his charismatic teacher, Russian-born violinist Simcha Nathanson. He studied at the Jerusalem Music Academy and the Conservatorio Cesare Pollini in Padua with Ugo Orlandi. He plays on a mandolin made by Israeli luthier Arik Kerman.


